امام علي (ع ) از ديدگاه جبران خلیل جبران و دیگران
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
امام علي (ع ) از ديدگاه جبران خلیل جبران و دیگران
4 / 7 / 1391 ساعت 6:0 | بازدید : 4159 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

اشاره :

حضرت علي (ع ) شخصيتي بزرگ و بي بديل است كه در طول تاريخ همواره مورد مدح و ستايش بزرگان قرار گرفته و حتي كسانيكه به امامت علي (ع ) باور ندارند نيز او را درنوع خود يگانه و بي نظير مي دانند; مطلبي كه پيش رو داريد نمونه اي است از گفتار انديشمندان غير مسلمانان درباره علي (ع )

جبران خليل جبران

« جبران خليل جبران » كه از علماي بزرگ مسيحيت مرد هنر و صاحب ذوق بديعي است لب به ستايش علي گشوده و چنين مي گويد : « به عقيده من علي بن ابيطالب (پس از پيامبر) نخستين مرد از قوم عرب است كه وجودش همه فضائل كامل بودن را در قوم خويش دميد و آهنگ آن را به گوش مردمي رسانيد كه پيش از آن مانند آنرا نشنيده بودند و در بين تاريكي هاي جاهليت از روش روشن او متحير ماندند; پس كسي كه طريق علي را پسنديد به فطرت سليم بازگشت و آنكه از باب خصومت وارد شد جاهيلت را ترجيح داد.

جبران معتقد بود كه : « دو طايفه شيفته روش علي بودند يكي خردمندان پاكدل و ديگري نيكو سرشتان باذوق علي بن ابيطالب شهيد عظمت خويش گشت او از دنيا رفت در حاليكه نماز بر زبانش جاري و دلش از شوق خدا لبريز بود. مردم عرب حقيقت مقام او را درك نكردند تا گروهي از مردم كشور همسايه آنها (ايران ) برخاسته اين گوهر گرانبها را از سنگ تشخيص داده و او را شناختند. »

جبران اضافه مي كند كه : « علي (ع ) مانند پيغمبران درگذشت مقام و شان او در بصيرت و بينايي چون پيغمبران مختص شهر بلد قوم زمان و مكان نبوده و شخصيتي بين المللي داشت . »

جبران هميشه نام علي (ع ) را در مجالس خاص و عام به زبان مي آورد تعظيم مي كرد و مي گفت علي از جهان رفت درحاليكه هنوز رسالتش را به كمال تبليغ نكرده بود.

شبلي شميل

« شبلي شميل » دانشمندي است كه در سال 1335 هجري درگذشت وي شاگرد برجسته مكتب داروين بود و نخستين كسي است كه نظريه « قوه » را در شرق منتشر كرد سپس برخلاف مكتب استاد خود كه فردي الهي بود به انكار مقدسات و جهان ماورا طبيعت برخاست وتا لحظه مرگ از مكتب ماديگري پيروي نمود.

وي با اصراري كه در انكار توحيد داشت در برابر شخصيت علي ( ع ) سرتعظيم فرود آورده و در مورد او چنين مي گويد : « امام و پيشواي انسانها علي بن ابيطالب بزرگ بزرگان و يگانه نسخه اي است كه با اصل خود « پيامبر ( ص ) » مطابق است هرگز اهل شرق و غرب سخنراني نظير او در گذشته و حال نديده است . »

ميخائيل نعيمه

 

 

« ميخائيل نعيمه » كه از دانشمندان مسيحي است در مقدمه اي كه بر كتاب « صوت العداله الانسانيه » نوشته درباره حضرت علي (ع ) چنين مي گويد : « پهلواني امام (ع ) تنها در ميدان جنگ نبود بلكه او در روشن بيني پاكدلي بلاغت سحر بيان اخلاق فاضله شور ايمان بلندي همت ياري ستمديدگان و نااميدان متابعت حق و راستي و بالجمله در همه صفات پهلوان بود. اگرچه مدت زيادي از حضور او گذشته اما هرگاه بخواهيم بنياد زندگي نيكو و سعادتمندي را بگذاريم بايد به روش او رجوع كرده و دستور و نقشه را از او بگيريم . »

جرج جرداق

« جرج جرداق » مسيحي نويسنده معروف لبناني در كتاب « صوت العداله الانسانيه » درباره علي ( ع ) چنين مي نويسد : اي دنيا چه مي شد اگر همه نيروهايت را در هم مي فشردي و دوباره شخصيتي مانند علي با آن عقل قلب زبان و شمشير نمودار مي كردي »

كارلايل

« كارلايل » فيلسوف انگليسي هر گاه به نام علي (ع ) مي رسيد بزرگي علي چنان او را به وجد مي آورد و نيروي عظمت آن حضرت چنان تحريكش مي كرد كه از بحث علمي بيرون مي شد و بي اختيار شروع به مديحه سرايي او مي كرد او درباره علي چنين مي گويد : « ما نمي توانيم علي را دوست نداشته باشيم و به وي عشق نورزيم زيرا هر چه خوبي هست كه ما آن را دوست داريم همه در علي جمع است . او جوانمرد شريف و بزرگواري بود كه دلش سرشار از مهر و عطوفت و دليري بود از بشر شجاعتر اما شجاعتش آميخته با مهر و عطوفت و لطف و احسان بود.

پيش از رحلت خود درباره قاتلش از او نظر خواستند فرمود : اگر زنده ماندم خود مي دانم چه كنم و اگر درگذشتم اختيار با شماست اگر مي خواهيد او را قصاص كنيد يك ضربت بيشتر به او نزنيد و اگر عفو كنيد به تقوي نزديكتر است . »

لامنس

« لامنس » يك كشيش بلژيكي است كه در زبان عربي و تاريخ عرب مهارت داشت . او درباره علي (ع ) مي گويد : « براي عظمت علي اين بس كه تمام اخبار و تواريخ علمي اسلامي از او سرچشمه مي گيرد. او حافظه و قوه شگفت انگيزي داشت . علماي اسلام از مخالف و موافق از دوست و دشمن مفتخرند كه گفتار خود را به علي مستند دارند چه گفتار او حجيت قطعي داشت او باب مدينه علم بود و با روح كلي پيوستگي تام داشت . »

مادام ديالافوا

« مادام ديالافوا » در مقام تعريف حضرت علي (ع ) چنين مي نويسد : « احترام علي (ع ) در نزد شيعه به منتهي درجه است و حقا هم بايد اين طور باشد زيرا اين مرد بزرگ علاوه بر جنگها و فداكاريهايي كه براي پيشرفت اسلام كرد در دانش فضائل عدالت و صفات نيك بي نظير بود و نسلي پاك و مقدس نيزاز خود باقي گذارد. فرزندانش نيز از او پيروي كردند و براي پيشرفت مذهب اسلام مظلومانه تن به شهادت دادند. علي (ع ) كسي است كه در قضاوت به منتها درجه عدالت رفتار مي كرد و در اجراي قوانين الهي اصرار و پافشاري داشت . علي كسي است كه اعمال و رفتارش نسبت به مسلمانان منصفانه بود او كسي است كه تهديد و نويدش قطعي بود. »

« مادام ديالافوا » در ادامه اين بحث مي گويد : « چشمان من گريه كنيد اشكهاي خود را با آه و ناله من مخلوط نماييد و براي اولاد پيامبر كه مظلومانه شهيد شدند عزاداري كنيد. »

پطروشفسكي

« پطروشفسكي » استاد دانشگاه لنينگراد مي گويد : « علي (ع ) تا سرحد شور و عشق پاي بند دين صادق و راستگو بود.... و مقام صفات اولياالله در وجودش جمع بود. »

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 158

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 219
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 17602
:: بازدید ماه : 145719
:: بازدید سال : 445378
:: بازدید کلی : 4345557